woensdag

De obsessie van 33-jarige single man om borstvoeding te geven


De 33-jarige New Yorker Michael Thomsen is vrijgezel, maar voelt wel zijn biologische klok tikken. Hoewel hij beseft dat hij een vrouw nodig heeft om het kind te dragen, zou hij graag zelf zijn eigen bloed willen voeden. Door deze obsessie ging hij op zoek naar een manier waarop hij ooit melk zou kunnen produceren.
Thomsen: "Er zijn heel wat mannelijke dieren, als het guinees biggetje en de geit, die melk kunnen produceren. De productie hiervan is een relatief eenvoudig proces. Het borstweefsel van zowel mannen als vrouwen bevat kleine klieren die melk aanmaken als reactie op een hormoon genaamd prolactine. Vrouwen hebben in normale omstandigheden een derde meer prolactine door hun aders lopen dan mannen en tijdens de zwangerschap maken ze hier tien keer zoveel van aan. Door de plotse stijging gaan de borsten zwellen en melk produceren. In theorie moet je dus niet zwanger zijn om borstmelk aan te maken, het enige wat je nodig hebt is een stijging van dit hormoon. Veel baby's, zowel jongens als meisjes, beginnen spontaan melk aan te maken in de weken na de geboorte. Dit komt doordat de overtollige prolactine van het lichaam van de moeder door de placenta gaat. Soms kan het verschillende weken duren er een pasgeboren kind kwijt raakt."

HormonenDus gemotiveerd door dit nieuws dacht Michael Thomsen bij zichzelf dat hij ook ooit zijn kinderen zou kunnen zogen. "Het enige wat ik nodig zou hebben is een stijging van mijn prolactine-niveau. Dit is niet verkrijgbaar als pil of injectie, maar vrouwen die geen melk produceren kunnen medicatie als Reglan en Motilium voorgeschreven krijgen. Er zijn mogelijke bijwerkingen als slaaploosheid, zenuwachtigheid en ongecontroleerde spastische bewegingen. Natuurlijk wilde geen enkele dokter dit voorschrijven. Dus probeerde ik het op een meer natuurlijke manier. Wanneer een baby aan de tepel zuigt, activeert deze beweging receptoren die in verbinding staan met het brein, die stimuleren de klier die prolactine aanmaakt. Adoptiemoeders kunnen een borstpomp gebruiken om de productie van melk op gang te brengen. Dit kan tot twee maanden duren wanneer je elke drie uur de borstpomp gebruikt, maar bij de meesten mislukt dit zelfs."

Aangenaam

Thomsen gaat verder: "Mannen hebben ook deze receptoren in hun tepels, dus deze methode zou ook bij hen moeten werken. Maar aangezien dit proces voor vrouwen al erg moeilijk is, is dit  nog erger voor mannen. Ook uit biologisch standpunt is het voor mannen onmogelijk om evenveel melk als dames te produceren. Toch was ik gemotiveerd om mijn tocht verder te zetten, op YouTube vond ik verschillende filmpjes van mannen die melk uit hun tepels knijpen. Ik probeerde het met de pomp en nam daarbij kruidensupplementen. Het was vreemd om deze voor de eerste keer aan te brengen, maar ik vond het een verrassend aangenaam gevoel. Na een tijdje was pdit proces moeilijk vol te houden. Na zeven weken had ik nog steeds niets geproduceerd. Ik besefte plots dat ik iets essentieel miste: een kind."

Rollenpatronen

"Zonder een kind dat voordeel kon halen uit borstvoeding, had het geen punt om melk te produceren. Dus besloot ik mijn borstvoedingplannen en de grenzen van de traditionele rollenpatronen te overschrijden even op te bergen. Misschien dat ik ooit de gêne van gezwollen borsten en de bijwerkingen van hormonentherapie kan overwinnen, maar nu tikt mijn biologische klok nog niet hard genoeg. Maar wie weet, als er ooit een kind komt, laat ik het voor melk aan mijn tepels zuigen", besluit Thomsen. (ep)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten