vrijdag

Stadsbus laat Marokkaanse voor de derde keer staan

Ze stond te zwaaien met haar buskaartje. De chauffeur remde af, zag haar met haar hoofddoekje staan en trapte onverstoord het gaspedaal in. Fatima Achfie is klaar met busbedrijf GVU. Gisterochtend werd ze voor de derde keer voorbijgereden bij de bushalte op de Vleutenseweg in Utrecht. 'Ik ga vandaag nog aangifte doen bij de politie.'

Ook bij het busbedrijf heeft ze een klacht ingediend. Achfie (39) stond als enige bij de halte. 'De chauffeur keek mij recht in het gezicht. Ik ben het zo zat. Alleen omdat ik een hoofddoekje op heb?'

Geen twijfelVolgens de van oorsprong Marokkaanse moest de bus verderop stoppen voor het rode verkeerslicht. Ze rende de bus nog achterna, zwaaiend met haar buskaartje.

'Bij de chauffeur kan er geen twijfel hebben bestaan over het feit dat ik met de bus mee wilde,' vertelt  Achfie in het AD. 'Achter in de bus zag ik een jongeman die naar me keek. Hij zag het ook allemaal met verbazing aan.'

GVU-directeur Arnold Leschot zegt dat de chauffeur in kwestie zich kan opmaken voor een stevig gesprek. 'We moeten de klacht uiteraard goed beoordelen. Maar als die klopt, heeft de chauffeur een serieus probleem. Zeg maar een gróót probleem.'

Bekend gegevenHet busbedrijf krijgt volgens Leschot minder dan tien klachten per jaar over discriminatie door chauffeurs. 'Dat zegt nog niet zoveel over de werkelijke discriminatie. Wij zien natuurlijk alleen de gevallen waarin daadwerkelijk een klacht is ingediend.'

Bij het kenniscentrum over discriminatie in Rotterdam is discriminatie in het openbaar vervoer een bekend gegeven. Onderzoek onder allochtonen uit 2009 wijst uit dat ongeveer 10 procent discriminatie ervaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten