donderdag

Te fanatieke gelovige uit de kerk gezet


Wil Koomen: Binnen en buiten de kerkmuren fanatiek gelovige. FOTO AD/MARCO OKHUIZEN
De hervormde gemeente in het Noord-Hollandse dorp Bennebroek heeft een particuliere beveiligingsdienst ingeschakeld om het verbannen kerklid Wil Koomen buiten de deur te houden. Dat is vandaag te lezen in het AD.
Volgens de kerk jaagt de 75-jarige gelovige de medekerkgangers de stuipen op het lijf door zijn fanatieke geloofsbeleving.
'Het evangelie is een bonk van vreugde. Dat vier je met elkaar,' meent Koomen.

Bij bepaalde liederen gaat hij volledig uit z'n dak. 'Het is net als bij voetbal kijken. Als er gescoord wordt, dan spring ik op en steek de handjes in de lucht. Zo is mijn relatie met God.' Koomen komt ook buiten de kerkmuren fanatiek uit voor zijn geloof. 'Ik had achterin de auto een lichtorgel. Als ik moest remmen, gingen rode lichten branden met de tekst: Jezus leeft. Geweldig!'

Maasbach
Dat uitbundige heeft de Bennebroeker van de bekende evangelist Johan Maasbach. 'Ik ben vaak naar zijn diensten geweest. Hij wist je echt te grijpen.' Maar dat uitbundige botst hevig met de traditie van ingetogenheid en devotie, die de Bennebroekse kerkgemeenschap kenmerkt.

Dominee Schinkelshoek en anderen hebben Koomen geregeld aangesproken op zijn gedrag. Tevergeefs. 'De hervormde dictator,' moppert Koomen. 'Hij weet niet met mensen om te gaan.' Op zijn beurt heeft Schinkelshoek zo'n tabak van de affaire, dat hij er geen woord meer aan vuil wil maken.

Scriba (kerkbestuurder) Janny Gerritsen zegt dat de maat meer dan vol is na drie jaar van overleg. 'Koomen heeft een heel uitbundige, evangelische beleving van het geloof. Dat mag, maar past niet bij ons.' De laatste maand is de situatie volledig uit de hand gelopen, meent ze. 'Bij wijze van uitzondering hebben we toegestaan dat Koomen deel mocht nemen aan het avondmaal.

Dat vieren we altijd heel rustig, maar Koomen ging verschrikkelijk tekeer. Het was zo erg, dat we hem eruit hebben moeten gooien. Buiten de kerk heeft hij nog verschrikkelijk staan vloeken. De koster heeft alles gehoord.'

Huilpartij
Drie vaste kerkgangers waren spontaan in huilen uitgebarsten. 'We hebben een nazorgbijeenkomst gehouden. Door het intimiderende gedrag van Koomen dreigen we veel gemeenteleden te verliezen,' vertelt de scriba.

Uit voorzorg had het kerkbestuur afgelopen zondag een particuliere beveiliger ingehuurd. 'Koomen laat zich niet wegsturen,' zegt Gerritsen. 'Ik wilde de kerk in, maar daar stond een beveiliger. Hij zei dat ik van het terrein af moest,' zegt Koomen. Uiteindelijk heeft Koomen zelf de politie gevraagd om naar het kerkplein te komen om proces-verbaal op te maken.

'Ik weet niet hoe het verder gaat,' zegt Koomen. 'Dit is mijn dorp. Ik bid voor mijn terugkeer.' 'Voorlopig is alles nog veel te vers,' zegt scriba Gerritsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten